|
|
Kota Bharu: Islamitisch Maleisië Vanuit Thailand betreden we Maleisië aan de oostkust. Deze kant van dit land is het
strengst moslim. Vrijdag is hier dus de rustdag en vrouwen worden geacht
benen en armen te bedekken. Alcohol en varkensvlees zijn moeilijk te vinden
en men streeft ernaar de islamitische wet in te voeren, met het afhakken van
handen van dieven etcetera. Vooralsnog met weinig succes echter, de
Maleisische regering houdt ook hier rekening met de andere aanwezige
groeperingen, met name chinezen en indiërs.
Taman Negara: de jungle Vanuit Kota Bharu nemen we de zogenaamde jungletrein naar Jerantut. De
trein rijdt voor een groot deel door de jungle en dat levert dus mooie
uitzichten op. Jerantut is slechts doorvoerhaven voor toeristen op weg naar
Taman Negara. Dit nationale park bevat het oudste oerwoud ter wereld. Het
gebied is nooit verwoest door ijstijden of wat dan ook. Alleen de mensheid
vormt nu een bedreiging.
Kuala Lumpur: de culturele mix Kuala Lumpur is de hoofdstad van Maleisie, en dus een smeltkroes van maleise,
chinese, en indische culturen. Maar het is ook het vlaggeschip voor de moderne
Maleise staat. En dus staat het ook vol met moderne hoogbouw, waaronder de Petronas
torens, naar verluid de hoogste in de wereld. Tenslotte zijn er ook nog heel wat
koloniale gebouwen te bewonderen.
Melakka: Hollands glorie? Langs de westkust reizend is de volgende bestemming Melakka. Hier hebben
de Hollanders nog zo'n 150 jaar geheerst. Veroverd op de Portugezen en later
geruild tegen Benkulu met de Engelsen. Ook Melakka is dus een smeltkroes van
culturen, dit keer met drie verschillende koloniale machten naast de Maleise,
Chinese en Indische cultuur.
Mersing en Robinson's eilanden De route die Pa Kuipers meer dan 50 jaar geleden heeft afgelegd brengt ons
weer terug naar de oostkust. Mersing is een klein havenstadje dat door
toeristen vooral gebruikt wordt om naar Tioman eiland te gaan. Wij nemen een
kijkje op een paar andere eilanden en bekijken wat Mersing nog meer te bieden
heeft.
Schoon Singapore Op een eiland vlak onder het vasteland van Maleisië ligt de stadstaat
Singapore. De voormalige kolonie van Engeland is als zodanig een aantal jaren
onderdeel geweest van de onafhankelijke Maleise federatie. De verschillende
opvattingen van de welvarende en voornamelijk chinese haven- en handelsstad
leidde echter al snel tot een breuk met Maleisië. Voor ons is Singapore de
doorvoerhaven naar Indonesië. Maar we willen toch ook wel graag een kijkje
nemen in deze, naar verluid, superschone en moderne stad.
Sabah: Jungle en/of plantages Vanuit Sulawesi maken we de oversteek naar Nunukan op Borneo. Van daaruit nemen we de boot naar Tawau op Sabah, maleis Borneo, omdat onze indonesische visa bijna verlopen zijn. Sabah staat bekend om haar mooie jungles, voor zover deze nog niet vervangen zijn door plantages, met ondermeer het oerang oetang rehabilitatiecentrum Sepilok.
Boring Brunei Om over land van Sabah naar Sarawak (die andere Maleise staat op Borneo) te komen dient het oliestaatje Brunei te worden gepasseerd. Hoewel geheel ingesloten door Sarawak is er geen weg omheen, en ook doorheen valt het niet mee. Brunei heeft ook weinig attracties, maar het is wel weer een extra exotische stempel in je paspoort.
Sarawak, het verborgen Paradijs Van Brunei gaat de reis door Sarawak om aan de andere kant van Borneo weer de oversteek te maken naar het Indonesische gedeelte van Borneo. Sarawak blijkt echter het best geschikt om de cultuur van Borneo op te snuiven: vele verschillende bevolkingsgroepen, waarvan velen nog in traditionele longhouses leven in de binnenlanden. En dat omgeven door de schitterende natuur, toegankelijk gemaakt via de verschillende nationale parken.
Tja, Georgetown
Georgetown op het eiland Penang voor de kust van Maleisië ademt de sfeer uit van een oude chinese stad. Waar steden als Hongkong en Singapore door de jaren heen sterk veranderd zijn heeft Georgetown zijn sfeer behouden. Uiteraard zijn ook de twee andere belangrijke bevolkinggroepen van Maleisië, de maleise moslims en de Indische Hindoes, aanwezig, maar de chinezen voeren de boventoon. Veel bijzonders heeft de stad verder niet, voor ons is het een tussenstation tussen Indonesië en Thailand.
Ga naar het overzicht van de Belevenissen
Wereldreis zonder vleugels
|