Gastenboek E-mail update Reislinks

De Route


FAQ
De laatste week
Het Thuisfront
Financien
Gezondheid
Verzekeringen
De Route
Paklijst
Website en Sponsoring

Naarmate de tijd vordert en de vertrekdatum dichterbij komt zoeken we steeds meer uit welke plekken we willen bezoeken en welke route we (dus) af willen leggen. Toch kun je van tevoren niet alles bepalen en het strict volgen van een uitgestippelde route en tijdsplanning is ook niet verstandig. Onderweg laten we ons zeker ook leiden door de situatie ter plekke en de adviezen die we van medereizigers zullen krijgen. Bovendien weten we niet hoe snel we zullen reizen. Omdat we niet zullen vliegen is dat ook zeer bepalend voor de uiteindelijke route. In het kaartje hieronder zie je dan ook de geplande route in diverse kleuren:

  • Groen: de tot nu toe uitgezochte route, die zeker zal worden afgelegd.
  • Oranje: de zeker te volgen route die echter nog niet helemaal is uitgezocht.
  • Blauw: zeer waarschijnlijke route.
  • Geel: gewenste maar moeilijke route.
  • Rood: mogelijke route, afhankelijk van wat mogelijk is.
  • Roze: meest waarschijnlijke route terug richting Europa.
  • Lichtblauw: mogelijke route naar Afrika.
  • Paars: zeer speculatieve route naar West-Afrika en terug naar huis.

Rusland

Zoals gezegd willen we de reis beginnen met de Trans-Siberie express naar Peking. En dus dient eerst te worden uitgezocht hoe we die kunnen boeken. Verreweg de eenvoudigste manier is door het via een reisbureau in Nederland te boeken. We vinden al snel Tiara Tours, dat hierin gespecialiseerd is. Zij bieden verschillende mogelijkheden met eventuele stop-overs en eventueel zelfs excursies. Prijs: rond de fl.2000,- p.p. en Tiara Tours regelt ook de visa voor Rusland, eventueel Mongolie en China.

Als we wat verder speuren op het Internet blijkt het ook veel goedkoper te kunnen. Er zijn een aantal russische reisbureaus die de tickets aanbieden, de goedkoopste is G&R (www.grint.tos.ru): fl.400,- tot fl.700,- p.p., afhankelijk van verschillende keuzes. Wel moet dan nog van alles geregeld worden, maar ook daarvoor wordt hulp geboden, zij het dat ze niet alles (met name het regelen van visa) uit handen kunnen nemen.

Nog wat verder kijkend onderzoeken we overnachtingsmogelijkheden in Rusland. Moskou is de belangrijkste bestemming maar blijkt zeer beperkte mogelijkheden voor backpackers te hebben. We vinden echter de ludieke site van "Uncle Pasha" en na een e-mail uitwisseling met hem krijgen we een aantal tips die onze planning voor Rusland completeren:

  • Eerste bestemming in Rusland wordt St.Petersburg. Overnachting in het International Hostel. Dit hostel zorgt ook voor de visumondersteuning: Voor $25 p.p. sturen ze een uitnodiging die wij nodig hebben om het visum aan te vragen. Ook regelen zij de benodigde registratie ter plekke.
  • Twee weken voor vertrek mailen we naar Uncle Pasha die voor ons overnachting regelt in Moskou. Eventueel regelt hij ook treintickets naar Irkoetsk (ter plekke kopen is verreweg het goedkoopst. Tickets voor de "echte" Trans-Siberie, Trans-Mongolie en Trans-Mantsjoerije Express zijn in de zomer regelmatig uitverkocht, in de winter niet en bovendien rijden er veel andere treinen die niet het hele traject rijden) en eventuele andere benodigde zaken en excursies in Moskou.
  • Het eerste gedeelte van de Trans Siberie Express brengt ons naar Irkoetsk, waar Jack Sheremetoff (www.baikaler.com) goedkope overnachting, een excursie naar Lake Baikal, een treinticket naar Ulan Baator (Mongolie) en een visum naar Mongolie regelt.

Dit alles is wel wat meer geregel dan het boeken via Tiara Tours, maar wanneer we door Azie willen reizen moeten we daar maar alvast aan wennen.

Naar Rusland

Stap 2 is hoe komen we in Rusland. Er gaat een Internationale trein naar St. Petersburg maar dit is een lange, saaie rit, een slaaptrein is erg prijzig en komt door Wit-Rusland waar dan weer een visum voor nodig is. Het lijkt ons dus leuker om via de Baltische staten Litouwen, Estland en Letland te reizen, waar geen visa voor nodig zijn. De rit delen we alsvolgt op:

  • Dag 1 naar Berlijn, aankomst in de middag zodat we deze stad nog wat kunnen bezichtigen en overnachting kunnen vinden.
  • Dag 2 vroeg naar Warschau en daar op de bus naar Vilnius, Litouwen. Aankomst tegen de avond, overnachting moeten we dus vantevoren zien te regelen.
  • Dag 4 met de bus naar Riga, Estland en door naar Sigulda, wintersportplaatsje aldaar.
  • Dag 6 met de bus naar Talinn, Letland.
  • Dag 7 met de trein naar St.Petersburg.

Uiteraard kunnen we nog afwijken van dit schema, maar op deze manier zitten we binnen een week in Rusland en hebben we ook nog het een en ander gezien.

Mongolie en China

Vanuit Irkoetsk nemen we de trein naar Ulan Baator, Mongolie. Hoewel het winter is en dus ijskoud willen we toch een kijkje nemen in deze stad die nog volstaat met gers, de traditionele tenten van de Mongolen. Afhankelijk van hoe het ons bevalt kopen we snel of minder snel een kaartje en een visum voor China en op naar Peking.

In Peking nemen we de tijd om te wennen aan het chinees en om de verschillende bezienswaardigheden te bezoeken. Na een aantal dagen nemen we de trein naar Xian, waar het terracottaleger een bezoek vereist. Verder door naar de Yangtze rivier waar een boottocht een must schijnt te zijn. Dan via Kunming, waar we een visum kunnen regelen, naar Vietnam.

Zuid-Oost Azie

In Vietnam kunnen we voor het eerst wat genieten van een wat warmer klimaat. Via Hanoi, Hue en Ho Chi Minh-city reizen we naar het zuiden waar we de grens met Cambodja oversteken. In Cambodja bezoeken we Phnom Penh en de tempelruines van Angkor Wat. Dan reizen we door naar Thailand, dat we vooral gebruiken om door te reizen naar Maleisie.

Eilandhoppen

In Maleisie aangekomen staat ons de volgende uitdaging te wachten: de eilanden van de Indonesische archipel. Welke eilanden er bezocht kunnen worden hangt sterk af van de politieke situatie op het moment dat we er zijn. Zowel op Borneo, de Molukken als bij de hoofdstad Jakarta kan het nogal onrustig zijn, maar of dat zo is moeten we afwachten. Belangrijkste bestemming voor ons is Sulawesi, wat we sowieso willen bezoeken. Ook Papoea (Irian Jaya) zouden we graag zien, maar hiervoor moeten we lange boottochten maken en bovendien langs de Molukken, dus of dat lukt weten we niet. Voor Indonesie hebben we twee maanden de tijd, dan loopt het visum af en moeten we het land weer uit, hoewel we dan ook direct weer het land in zouden mogen. Vandaar dat de uitgestippelde route eerst langs het Maleisische deel van Borneo gaat, waarvandaan we een veerboot naar de Philipijnen nemen. Pas dan gaan we naar Sulawesi, zodat we bij bezoek aan Papoea na twee maanden weer in de buurt van een landsgrens kunnen zijn.

Naar India

Terug op het vasteland bezoeken we uiteraard Thailand voordat we een keuze moeten maken hoe we verder kunnen. Birma is een prachtige bestemming die op dit moment echter niet over land bereikbaar is. Indien dat tegen de tijd dat wij er zijn wel zo is, dan is de keus niet moeilijk. Zo niet, dan reizen we via Laos weer terug naar China, en wel richting Chendu. Daar vanuit is er een weg naar Lhasa, Tibet, maar voor die route worden doorgaans geen vergunningen afgegeven. Ter plekke bekijken we of we er toch een kunnen krijgen en of we anders het risico nemen om zonder vergunning te gaan liften. Alternatief is doorreizen naar Golmud, waarvandaan wel een wat gangbare route naar Lhasa gaat, al is gangbaar een relatief begrip. Hier zal zeker flink wat geregeld moeten worden om Lhasa te bereiken.

Wordt Lhasa bereikt dan zal dit een van de hoogtepunten op onze reis zijn. De hoogvlakte van Tibet moet prachtige landschappen opleveren en de Boedhistische cultuur zal indrukwekkend zijn. Vanuit Lhasa nemen we de route naar Kathmandu in Nepal, dat we uitgebreid zullen bezichtigen alvorens we de grens oversteken naar India.

India en terug naar Europa

Hoe we India zullen bereizen zal sterk afhankelijk zijn van het jaargetijde. Als het zomer is zullen we eerst naar het Noorden gaan, naar Ladakh dus. Toch moeten we ook zorgen dat het niet al winter is als we het rondje India gedaan hebben en over de bergen naar Pakistan en via Iran en Turkije terug richting Europa willen. Deze "Hippie-trail" is goed te doen, mits het maar geen winter is.

Afrika

Tja, en dan Afrika. Hebben we nog tijd, zin en geld dan willen we ook daarheen. Vanuit Turkije kunnen we de route langs Syrie en Jordanie naar Egypte nemen. Langs de Nijl naar beneden komen we in de buurt van Soedan, waar bekeken moet worden of we dat land wel inkunnen en of Ethiopie (en het grensgebied met Eritrea) wel toegankelijk is. Zo ja, dan kunnen we zo door naar Kenia, waar we de Masai Mara willen bezoeken alvorens in Tanzania de Ngorogoro krater en de Serengeti op te zoeken. Dan door naar een ander groots reisdoel: de Berggorilla's in Oeganda. Overigens reist Afrika het makkelijkst per truck of Jeep, zodat we tegen die tijd aansluiting zullen zoeken bij reisorganisaties of andere reizigers met eigen vervoer.

Zeer speculatief

De route naar het westen van Afrika en terug naar Europa is zeer speculatief. Zoals gezegd zijn we afhankelijk van anderen in dit gedeelte van Afrika en momenteel is het nog steeds zeer onrustig in Congo. Kunnen we hier toch doorheen, dan zullen we via Kameroen maar waarschijnlijk om Nigeria heen via Tsjaad West-Afrika moeten bereiken. Via Mali, Mauretanie en Marokko is Europa dan weer bereikbaar. Deze gehele route is er echter geen openbaar vervoer beschikbaar, dus....

Wereldreis zonder vleugels